torsdag 22. mars 2012

Heklet lue med skjellmønster og blomst

Ble så inspirert av Kungen og Majkis! Lue heklet i skjellmønster med en nydelig blomst...
Jeg fant et eldgammelt lilla nøste med et garn som het Domino, 95% bomull og 5% nylon. Det hadde tydelig ligget i sola, for halve nøstet var falmet til lyselilla, nesten hvitt. Men jeg tenkte det ville gi fine sjatteringer, og jeg synes ikke resultatet ble så galt. Det synes nesten ikke, og er jevnt spredd utover. 
Det viste seg at oppskriften var for et TYKT garn, med pinne 6, og det jeg hadde passet til heklenål 2,5... Tredje gangen jeg forsøkte laget jeg min helt egen variant av mønsteret, hvor jeg økte mye lenger enn i oppskriften. Jeg økte både mellom V-ene og laged V-ene større, nederst er det 4 staver på hver side i stedet for to. Jeg fant en lue som jeg vet passer henne og målte etter den.
Luens mottager ble veldig fornøyd i alle fall!
Blomsten er heklet i et tynt bomullsgarn, en bittliten rest etter mormor. Den har ventet på en passende anledning til å bli brukt. Her brukte jeg nål nr 1,25, så den ble jo litt liten. Mulig jeg må hekle en blomst til?

Her er oppskriftene jeg tok utgangspunkt i: Lue og Blomst. Blomsten fikk 7 kronblader i stedet for 5 som oppskriften sa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar