mandag 23. januar 2012

Smekke - med instruksjoner!

Jeg prøver meg på min første instruksjon!
Dette er en vrangsydd smekke med "innebygde" snorer til å knytte bak. Jeg så slike engangssmekker på Ikea, og har forsøkt å lage min egen variant i en mer varig form.

Dermed trenger man ikke knapper eller skråbånd slik jeg har pleid å sy på de smekkene jeg har laget tidligere. (Disse er også veldig greie, jeg vrangsyr halsutringingen, vrenger, syr sikksakk rundt kanten og setter på skråbånd til slutt med ekstra lange ender for å knytte i nakken.)

Man trenger to stoffstykker, mine var ca 22x33 cm. Jeg har brukt et gammelt håndkle og en slags voksduk. En myk type, ikke helt vanntett, det er mer som et plastbelagt stoff.

Jeg klippet på frihånd slik at jeg fikk to lange ender. (Jeg ser at den innerste enden ble litt kort, den kan forlenges ved å la den gå lenger ned i rundingen før man klipper av. ) Hullet i midten må ikke bli for stort, for da passer det ikke rundt barnets hals og vil krølle seg når du knytter.
Jeg rundet også hjørnene nederst litt:

Jeg la stoffet rette mot rette oppå det andre stoffet. Det går selvfølgelig an å klippe begge stoffene på forhånd, pass på å legge rettsidene mot hverandre:

Jeg satte fast med nåler og sydde rett søm rundt, ca 5mm fra kanten. Pass på å spare en liten åpning til å vrenge stoffene:

Etter at jeg hadde sydd, renklippet jeg kantene, og i alle "innersvinger" er det viktig å lage hakk inn til sømmen som vist på bildet. Jeg har klippet hakk med ca 2cm mellom, litt oftere der det er krapp sving. Hvis man ikke lager hakk vil stoffet krølle seg fordi stoffet utenfor sømmen er mindre enn innenfor! Klarer ikke forklare dette bedre, bare prøv å se...

Så er det tid for å vrenge. Dette er litt plundrete, og til hjelp har jeg brukt diverse spisse (men ikke for spisse) gjenstander:

Den beste er en nyanskaffelse fra stoff og stil, til akkurat dette formål. I enden er det en liten krok med lås. Man fører kroken inn fra rettsiden, med låsen oppe, og hekter kroken fast i stoffet på innsiden. Dermed er det bare å dra forsiktig:

Til slutt må åpningen lukkes, og jeg har gjort dette enkelt med å sy en stikning helt i kanten hele veien nederst:

Og slik ser smekken ut i bruk:
Snorene var greie å knyte, men den ene var som sagt litt kort.
Lykke til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar